Στη Φιλαρμονική Εταιρία Ωδείο Πατρών θα λειτουργήσει και αυτήν τη διδακτική χρονιά 2022-23 από τις αρχές του Σεπτεμβρίου το τμήμα: Αστικής Λαϊκής Μουσικής – Ρεμπέτικου Τραγουδιού
– Εναρμόνιση, ρυθμοί, μουσικοί δρόμοι-μακάμια
– Λαϊκή κιθάρα, τρίχορδο μπουζούκι, μπαγλαμάς
στο οποίο διδάσκει ο μουσικός-εθνομουσικολόγος Σπύρος Δελέγκος.
Το τμήμα αυτό απευθύνεται σε όσους ενδιαφέρονται για την εκμάθηση ρεμπέτικης-λαϊκής κιθάρας, τρίχορδου μπουζουκιού ή μπαγλαμά, αλλά και ευρύτερα – ανεξαρτήτως του οργάνου που γνωρίζουν (π.χ. ακορντεόν, βιολί κ.ά.) – σε όσους θέλουν να αποκτήσουν μια γενική γνώση και αντίληψη του φαινομένου της εναρμόνισης, των μουσικών δρόμων (μακαμιών) και των ρυθμών στην προπολεμική και μεταπολεμική αστική λαϊκή μουσική εστιάζοντας κυρίως στην παράδοση του λεγόμενου ρεμπέτικου (Παν. Τούντας, Μ. Βαμβακάρης, Β. Τσιτσάνης, κ.λπ.). Οι γνώσεις αυτές διευρύνουν τον μουσικό ορίζοντα των εκπαιδευομένων στο εν λόγω μουσικό πεδίο και συχνά βρίσκουν εφαρμογή σε αρκετές σύγχρονες δημιουργίες, που συνδέονται με τη “λαϊκή-παραδοσιακή” φόρμα (π.χ. Χαΐνηδες, Θανάση Παπακωνσταντίνου κ.ά.).
Το εβδομαδιαίο πρόγραμμα περιλαμβάνει 1 διδακτική ώρα ατομικό μάθημα με τον εκάστοτε εκπαιδευόμενο. Για τα μαθήματα η γνώση παρτιτούρας είναι προαιρετική, καθώς μέρος της διδασκαλίας είναι βιωματικού χαρακτήρα. Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα μαθημάτων μέσω video call (Skype, Zoom, Viber κλπ) για ενδιαφερόμενους που ζουν εκτός Πατρών.
Η πολυμελής ορχήστρα “Αστικής Λαϊκής Μουσικής” του Ωδείου (έγχορδα, πνευστά, κρουστά κ.ά.), που πραγματοποιεί τις μουσικές της συναντήσεις σε εβδομαδιαία βάση με στόχο τη συναυλιακή παρουσίαση του ρεπερτορίου πάνω στο οποίο εργάζεται, θα λειτουργήσει κατά την περίοδο του φθινοπώρου κατόπιν σχετικής ανακοίνωσης.
Οι εγγραφές έχουν αρχίσει και συνεχίζονται, ενώ τα μαθήματα θα ξεκινήσουν από τις αρχές του Σεπτεμβρίου. Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να απευθυνθούν για περισσότερες πληροφορίες στη Γραμματεία του Ωδείου, Ρήγα Φερραίου 7 και στο www.fe-odeiopatron.gr
Ο Σπύρος Δελέγκος είναι υποψήφιος διδάκτορας στη Μουσική Ακαδημία Sibelius (DocMus Doctoral School, Sibelius Academy) του Πανεπιστημίου Τεχνών του Ελσίνκι (Uniarts Helsinki), κάτοχος master στον τομέα «Εθνομουσικολογία και Πολιτισμική Ανθρωπολογία» του τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ε.Κ.Π.Α και πτυχιούχος του Μαθηματικού τμήματος του Πανεπιστημίου Πατρών. Διδάχτηκε ελληνική παραδοσιακή μουσική και λάφτα στο Δημοτικό Ωδείο Πατρών, θεωρητικά της “Ευρωπαϊκής Κλασικής” μουσικής (Αντίστιξη) στη Φιλαρμονική Εταιρία Ωδείο Πατρών, “Ανατολική” μουσική και “κλασικό” μαντολίνο ιδιωτικώς. Επίσης, γνωρίζει λαϊκή κιθάρα και τρίχορδο μπουζούκι. Από το 1997 ως σήμερα, έχει εμφανιστεί σε μουσικές σκηνές και φεστιβάλ, έχει επιμεληθεί αφιερώματα και έχει συνθέσει μουσική για το θέατρο. Διδάσκει ως καθηγητής μουσικών οργάνων της ελληνικής αστικής λαϊκής μουσικής της γραμμοφωνικής περιόδου (τρίχορδο μπουζούκι, κιθάρα, μπαγλαμάς) στη Φιλαρμονική Εταιρία Ωδείο Πατρών από το 2012 και έχει πραγματοποιήσει μια σειρά από μουσικά εργαστήρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό σχετικά με την μακάμ τροπικότητα και την εναρμόνιση στον χώρο του ρεμπέτικου. Από το 2016 έχει συγκροτήσει την πολυμελή “Ορχήστρα Αστικής Λαϊκής Μουσικής” (έγχορδα, πνευστά κ.ά.) και έχοντας την επιμέλεια-ευθύνη αυτής έχει πραγματοποιήσει πληθώρα συναυλιών-αφιερωμάτων Στο πλαίσιο της ερευνητικής του ιδιότητας έχει λάβει μέρος με εισηγήσεις σε διάφορα επιστημονικά συνέδρια (εθνο)μουσικολογίας εντός και εκτός Ελλάδας (ICTM, IMS κ.ά.), έχει δημοσιεύσει σε διεθνή ξενόγλωσσα επιστημονικά περιοδικά, ενώ στην παρούσα φάση μεταφράζει-επιμελείται τον συλλογικό τόμο “Greek Music in America” (2019, University Press of Mississippi). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα αφορούν κυρίως τα αστικά λαϊκά μουσικά ιδιώματα που συνδέονται με την ελληνική κοινότητα κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου, αλλά και ευρύτερα αυτού, από ιστορική εθνομουσικολογική σκοπιά (μουσική ανάλυση, μουσικό-πολιτισμικές ωσμώσεις, ζητήματα ιδεολογίας κ.ά.).