MENU

27 Μαρτίου 2023 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο “Οι Δύο Όψεις του Ξυραφιού” σήμερα από την Κινηματογραφική Λέσχη Πάτρας Views: 216 Επικαιρότητα, Πάτρα/Δυτ. Ελλάδα, Πολιτισμός, Σινεμά

“Οι Δύο Όψεις του Ξυραφιού” σήμερα από την Κινηματογραφική Λέσχη Πάτρας

Advertisement

ΟΙ ΔΥΟ ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΞΥΡΑΦΙΟΥ – AVEC AMOUR ET ECHARNEMENT

BOTH SIDES OF THE BLADE

  • Σκηνοθεσία: Κλερ Ντενί
  • Σενάριο: Κριστίν Ανγκότ, Κλερ Ντενί
  • Ηθοποιοί: Ζιλιέτ Μπινός, Βενσάν Λιντόν, Γκρεγκουάρ Κολίν.
  • Φωτογραφία:  Ερίκ Γκοτιέ
  • Μοντάζ: Σαντί Μπομπάρ, Γκι Λεκόμ, Εμανουέλ Πενσαλέ.
  • Μουσική: Στούαρτ Στέιπλς, Tindersticks.
  • Χώρα:  Γαλλία (Έγχρωμη)
  • Διάρκεια: 116΄    
  • Πρώτη προβολή:     7.00 μμ.
  • Δεύτερη προβολή:   9.30 μμ.

Διακρίσεις

Berlin International Film Festival 2022, Αργυρή Berlin Bear στη σκηνοθέτη

Berlin International Film Festival 2022,Υποψηφιότητα για Χρυσή Berlin Bear.

Ένα αξέχαστο ερωτικό τρίγωνο από την μεγάλη δημιουργό Κλερ Ντενί, που απέσπασε το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Βερολίνου (ερωτικό θρίλερ).

Τραμπάλα πάθους και τρέλας ανάμεσα σε δύο άντρες. Η Σάρα ενώ συγκατοικεί και αγαπάει τον Ζαν, ταυτόχρονα δεν μπορεί να απαλλαγεί από το «φάντασμα» της μεγάλης και αξεπέραστης λατρείας που διατηρεί για τον Φρανσουά  (Δ. Δανίκας)

Ένα υψηλής έντασης, διαλογικό και ψυχολογικά διεισδυτικό δράμα το οποίο αποτυπώνει χωρίς ταμπού τη γυναικεία επιθυμία και σεξουαλικότητα.

Στο Παρίσι, η Σάρα (Ζυλιέτ Μπινός) βρίσκεται εγκλωβισμένη ανάμεσα σε δυο άντρες: ο ένας είναι ο σύντροφός της στη ζωή, Ζαν (Λιντόν) και ο άλλος είναι ο καλύτερός του φίλος (Κολίν), και άλλοτε εραστής της.…

Το ουσιαστικό είναι πως, καδράροντας δύο εκ των σταθερών πρωταγωνιστών της (Ζιλιέτ Μπινός και Βενσάν Λιντόν στην πρώτη τους κοινή κινηματογραφική δουλειά), νιώθεις σα να έρχεσαι αντιμέτωπος με πολιορκιτικό κλιό. Υφολογικά το φιλμ θυμίζει τις δουλειές της Ντενί στα μέσα των ‘90s κι ύστερα (“Nénette et Boni”, “Vendredi Soir”), με τα ντεσιμπέλ να χτυπάνε κόκκινο και οι παρορμήσεις να είναι διαπεραστικές. Στα χέρια της δημιουργού τα συναισθήματα γίνονται αθροιστικά υπερόπλο που καταστρέφει τα πάντα στο διάβα του, πόσο δε μάλλον όταν χρησιμοποιείται από τρεις χαρακτήρες που βρίσκονται στο ίδιο ερωτικό τρίγωνο. Ελάχιστα είναι εκείνα που μαθαίνουμε για το παρελθόν τους, ωστόσο, είναι αρκετά για να γίνουν χειροπιαστές οι πιο δυσπρόσιτες υφές και οι αμφίσημες προθέσεις εραστών που αρνούνται τη λογική. Εξάλλου, αρκεί να έχεις ερωτευτεί μία φορά, για να καταλάβεις τι εννοεί ο χαρακτήρας της Μπινός όταν λέει: “Ξεκινά πάλι. Η αγωνία, το κινητό συνέχεια στο προσκεφάλι, η προσμονή κι η καύλα”. Σαν ένα θεοσκότεινο μελόδραμα με σποραδι κό πικρό χιούμορ, η ταινία φέρνει στην επιφάνεια αδιέξοδα που κατανοούνται μόνο έχοντας βιώσει τη σύγχυση του έρωτα. Ντενί: “Θέλαμε το πάθος να δημιουργεί ηχώ. Ήμουν αποπάνω από τους ηθοποιούς μου αδιάκοπα, δεν ήθελα να απομακρυνθώ μακριά τους. Η κάμερα έπρεπε να βρίσκεται εκει”. Ως προς το τελευταίο δεν υπάρχει αμφιβολία.

Γιάννης Καντέας Παπαδόπουλος

Η Sarah (Ζιλιέτ Μπινός) ζει με τον Jean (Βενσάν Λιντόν) τα τελευταία χρόνια και φαίνεται χαρούμενη.  Όταν τον συνάντησε για πρώτη φορά ήταν με άλλον άντρα  και ο Jean παντρεμένος.

Μια τυχαία συνάντηση και η επαναπροσέγγιση του πρώην άντρα της προς τον Jean έρχονται σιωπηλά και ορμητικά να χαλάσουν τις ισορροπίες μεταξύ των τριών, με τον κίνδυνο του πλήρη εκτροχιασμού να αρχίζει να μοιάζει αναπόφευκτος.

Η Κλερ Ντενί επιστρέφει με ένα βραδυφλεγές ερωτικό δράμα. Μια απλή στην επιφάνεια ιστορία για ένα ερωτικό τρίγωνο που όσο σκάβεις φανερώνει μια κρυφή πολυπλοκότητα, δήλωση της μαεστρίας της ως δημιουργό. Φεμινιστική στην καρδιά της, αποφεύγοντας όμως τις διδακτικές δηλώσεις, κατασκευάζει  μια πιο διαλεκτική αφήγηση με ήρωες που μαστίζονται από το προβλήματα των συστημάτων που τους εξουσιάζουν. Προβλήματα που συγκρούονται με τρόπους που φέρνουν στην επιφάνεια τα αδιέξοδα που δημιουργούν στους ήρωες και σε μας ως θεατές.

Η ταινία φλέγεται με έναν καταπιεσμένο ερωτισμό που αποζητά συνεχώς την εκτόνωση, την έκρηξη που θα οδηγήσει σε φυγή από τον χώρο που τον περιορίζει το πλέγμα των εξωτερικών συνθηκών. Ωστόσο, όσο μεγαλώνει η ορμή τόσο συμπιέζουν τον χώρο ασφυκτικά οι εξωτερικοί παράγοντες, δημιουργώντας μια ψυχολογικά κλειστοφοβική ατμόσφαιρα.

Τα πράγματα κυλάνε αργά αλλά ορμητικά στις ταινίες της Κλερ Ντενί, το ίδιο και ο χρόνος για τους ήρωές μας, ο οποίος τους τελειώνει σταθερά και βασανιστικά. Το παρελθόν τους τυραννάει, όχι όμως με καθαρά σαδιστικό χαρακτήρα, η επιστροφή του εμπεριέχει έναν μαζοχισμό ή μια προτίμηση της αποδοχής και της αναζήτησης του πόνου από μια αποφυγή που οδηγεί στην μοναξιά και στην συναισθηματική νέκρωση.

Η Ζιλιέτ Μπινός και ο Βενσάν Λιντόν δίνουν δυο εξαιρετικές, εσωτερικές  ερμηνείες με εντάσεις μετρημένες, με υψηλό συναισθηματικό φορτίο και η Κλερ Ντενί σκηνοθετεί ένα δράμα χαρακτήρων σκληρό σαν την ίδια την ζωή, σκληρό σαν τα αδιέξοδα της γυναίκας στην πατριαρχική κοινωνία.

Γιώργος Αγγελόπουλος

…..Η  Γαλλίδα σκηνοθέτιδα χειρίζεται με πρωτοτυπία και ειλικρίνεια τη γυναικεία (και όχι μόνο) λίμπιντο. Αυτή παίζει σημαντικό ρόλο στο πως η σχέση της Σαρά και του Ζαν, ζευγάρι που ζει ευτυχισμένο για μια δεκαετία, αρχίζει να κλυδωνίζεται όταν μπαίνει ξανά στη ζωή τους ο Φρανσουά. Παλιός μεγάλος έρωτας της Σαρά και φίλος του Ζαν, ο οποίος επανεμφανίζεται και προτείνει στον τελευταίο να συνεργαστούν επαγγελματικά. Το ζευγάρι το συζητάει μεταξύ του και συμφωνεί πως η πρόταση είναι καλή, ο καθένας όμως ξέρει μέσα του πως κανείς από τους δυο τους δεν έχει ξεπεράσει εντελώς το παρελθόν.

Ξεκινώντας από την περιγραφή ενός κόσμου “παγιδευμένου σε ταυτότητες”, όπως αναφέρει ο ποδοσφαιριστής – συγγραφέας Λιλιάν Τιράμ στην εκπομπή της Σαρά, η Ντενί διερευνά το πόσο εύκολο, δύσκολο ή ακατόρθωτο είναι να ξεφύγουμε απ’ αυτές. Θέτει τους χαρακτήρες προ πρακτικών, αλλά και ηθικών διλημμάτων μπροστά στα οποία δεν μπορούν να μείνουν πλέον απαθείς: Ο Ζαν πρέπει να επιλέξει ανάμεσα στο Παρίσι και το Βιτρί, ο γιος του τι θα κάνει με τις σπουδές του, η Σαρά αν αγαπάει τελικά τον Ζαν ή τον Φρανσουά.

Κι αν εκείνη δεν μπορεί να επιλέξει; Κι αν ποθεί και τους δυο; Με κοντινά πλάνα, κλειστούς χώρους και εναλλαγές μακρών διαλόγων με σιωπές ύψιστης ψυχολογικής έντασης, η Ντενί φέρνει αντιμέτωπη τη λογική με το ένστικτο, τα ανθρώπινα λάθη με τα κοινωνικά πρέπει. Κατανοεί σε βάθος τις περίπλοκες, αντιφατικές, ακόμα και αυτοκαταστροφικές επιταγές της ερωτικής επιθυμίας και ανοίγει δρόμο για να αναγνωρίσουμε άφοβα το τίμημά της.

Χρήστος Μήτσης

 

Claire Denis

Γεννήθηκε το 1946 στο Παρίσι, Γαλλία. Οι ταινίες της, για τις οποίες έχει κερδίσει 13 Βραβεία και 44 υποψηφιότητες, συνήθως αφορούν στις εύθραυστες ανθρώπινες σχέσεις και στην επιρροή τους στις ζωές τους. Στη μαγεία, στις χαρές και στις δυσκολίες της αφοσίωσης και στη χαρά της γενναιοδωρίας και της συγχώρεσης.   Φιλμογραφία: 2022 Stars at Noon, 2022 Avec amour et acharnement, 2018 Μαύρη τρύπα, 2017 Η λιακάδα μέσα μου, 2015 The Breidjing Camp (TV Movie doc.), 2014/III Contact (Short), 2014 Voilà l’enchaînement (Short), 2013 Venice 70: Future Reloaded (Doc.), 2013 Les salauds, 2011 To the Devil (Short), 2009 Λευκή υπεροχή, 2008 35 σφηνάκια ρούμι, 2005 Vers Mathilde (Doc.), 2004 Ο παρείσακτος, 2002 Δέκα λεπτά αργότερα: Το τσέλο), 2002 Παρασκευή βράδυ, 2001 Κάθε μέρα και χειρότερα, 1999 Οι λεγεωνάριοι, 1996 Νενέτ και Μπονί, 1995 À propos de Nice, la suite (Doc.), 1994 Boom-Boom (Short), 1994 Tous les garçons et les filles de leur âge… (TV Series), 1994 Χωρίς ύπνο, 1993 Monologues (TV Series), 1992 Figaro Story, 1991 Keep It for Yourself (Short), 1991 Contre l’oubli, 1990 Cinéma, de notre temps (TV Series doc.), 1990 S’en fout la mort, 1989 Man No Run (Doc.), 1988 Σοκολάτα,  1972-1973 Chroniques de France (TV Series doc), 1971 Le 15 mai (Short).

Comments are closed.